Sword Art Online Progressive: Scherzo of Deep Night voelt vertrouwd, maar niet vernieuwend
Je krijgt spontaan weer zin in een MMO
Plots vast zitten in je favoriete videogame – hoewel Sword Art Online niet de pionier was in dit subgenre van de isekai, maakte de manga- en anime-reeks het sinds 2012 wel mateloos populair. Nu het derde seizoen van de televisieserie is afgerond, is de focus verschoven naar de Progressive-spin-off van de light novel-boeken. Een aanvulling op het origineel, maar dan net wat anders verteld. Sinds deze week draait het tweede deel Sword Art Online the Movie – progressive – Scherzo of Deep Night in de Nederlandse bioscopen.
In Sword Art Online Progressive: Aria of a Starless Night maakten we opnieuw kennis met de full dive VR-ervaring MMORPG Sword Art Online waarin spelers vast kwamen te zitten. De enige uitweg? Het spel uitspelen. En we maken ook opnieuw kennis met Kirito en Asuna. Al beleven we dit keer het verhaal vanuit het perspectief van Asuna. Een ijverige studente die niet heel veel met videogames heeft, maar nu dus wel vastzit in het lugubere spel dat Sword Art Online is. Een spel waar het uitspelen ervan de enige manier is voor de duizenden spelers om te overleven.
Strijd tussen de clans
Het verhaal van Scherzo of Deep Night pakt de draad zo’n twee maanden na de eerste film op. De spelers van Sword Art Online hebben de vijfde verdieping van Aincrad bereikt en er zijn langzaamaan clans ontstaan onder de spelers. Die vlieger gaat niet op voor Asuna en Kirito, want zij trekken voornamelijk met elkaar op en andere clanloze spelers.
Wanneer het tweetal wind krijgt van snode plannen om clans tegen elkaar op te zetten en zo chaos te veroorzaken, is het aan Asuna en Kirito om hier een stokje voor te steken. Samen met een klein groepje spelers gaan de twee op pad om de eindbaas van de vijfde verdieping te verslaan en ervoor te zorgen dat de clans elkaar in leven laten. Het doel om Sword Art Online uit te spelen en te overleven mag immers niet bezwijken onder onderlinge strijd tussen spelers.

Bekende lijntjes worden uitgezet
Scherzo of Deep Night is een vertrouwd concept, waar maar weinig vernieuwende stappen worden gezet. We zien de broedende strijd tussen de clans duidelijk in beeld gebracht worden, maar ook de Player Killers komen om de hoek kijken. Deze spelers hebben helemaal niet als doel om het spel uit te spelen, maar om andere spelers het leven zo zuur mogelijk te maken. Alleen… dit zagen we in de serie ook al.
Helaas doet de film vrij weinig met deze lijntjes. Het broeiende conflict tussen de clans is voor Asuna en Kirito reden om de eindbaas van de verdieping als eerste te verslaan om een speciaal item te krijgen dat beide clans willen, maar verwacht geen politiek steekspel tussen de clans. Hetzelfde gaat op voor de Player Killers – we zien ze in beeld, ze worden besproken maar meer diepgang dan dat krijgen we simpelweg nog niet.
Zin om te raiden
Hoewel Sword Art Online: Scherzo of Deep Night niet hele spannende dingen doet, weet de reeks nog altijd wel waar het goed in is. Spetterende actie en het gevoel dat je zelf onderdeel bent van het spel. Ook in deze film schitteren de actiescènes weer, met vooral het grote eindbaasgevecht als hoogtepunt voor de film. De dynamiek in de gevechten en het spektakel op het scherm zorgt ervoor dat je spontaan zin krijgt om een game als Final Fantasy XIV er weer bij te pakken en een raid in te duiken. Gelukkig zijn dan de fatale gevolgen een stuk minder relevant.

Sword Art Online: Scherzo of Deep Night is een vermakelijke film die weinig vernieuwt. Een prima opstapje naar een derde film die hopelijk wel wat nieuwe dingen laat zien die we in zowel de anime als de films verder nog niet zagen. Voor nieuwe kijkers adviseren we om eerst Aria of a Starless Night te kijken voordat je deze oppakt – de serie kijken is niet nodig. Die film is via Crunchyroll in zowel het Japans als het Engels te bekijken.