13 Sentinels: de game die een anime zou moeten zijn
13 Sentinels heeft alles. En meer.
“In plaats van de gestileerde moderne robots (…) wilde ik een ruigere robot maken. Eentje met een zwaardere, minder geraffineerde look, een soort van zware machine waar olie uit lekt en alles. En ik wilde ook de wereld neerzetten als een sierlijke shojo-manga om daarmee te contrasteren en het gat tussen de twee aspecten te benadrukken.” Zo laat George Kamitani, een van de makers van het briljante 13 Sentinels: Aegis Rim, weten in een interview. Die missie is geslaagd.
13 Sentinels staat bol vol van de contrasten. Al sinds 2019 is het voor degenen die de game hebben gespeeld een pittige taak om uit te leggen aan niet-spelers wat de game nou is. Je zou kunnen zeggen dat je enerzijds een haast overenthousiaste spelersgroep hebt en anderzijds een groep buitenstaanders die vraagt of het niet wat minder kan met de naakte tieners in grote robots. Waarop de zeloten antwoorden dat die onzin erbij hoort en zelfs ‘plot critical’ is’. En ze hebben nog gelijk ook. Een soort van.
Visual novel + tower defense + scifi onzin
Oké, maar wat is 13 Sentinels nou? Dan hier een zoveelste poging van een zeloot om op het oog onmogelijk in elkaar passende legpuzzel toch aan elkaar te lijmen. Het is enerzijds een visual novel waarin je wisselt tussen 13 verschillende personages die, verspreid over verschillende tijdsperioden. Alle personages leiden in eerste instantie allemaal een typisch shojo-leventje. Je kent het wel: schooldrama als omgaan met pesterijtjes en naschoolse activiteiten ondernemen zoals met vriendinnetjes zoetigheden snoepen. Totdat voor ieder van de personages de relatieve rust ruw wordt verstoord…
Dat is maar een deel van de puzzel. Anderzijds is 13 Sentinels ook een tower-defense game waarin je grote zware robots inzet om sectoren te beschermen van robotinvasies. O ja, en die zware robots worden bestuurd door dus een selectie van de hoofdpersonages.
Het visual novel-stuk en de tower defense-game worden dan weer aan elkaar verbonden door een wikipedia-achtige tijdlijn waarop gebeurtenissen in chronologische volgorde worden geplaatst, maar hoe verder je komt hoe minder de tijdlijn lijkt te kloppen. En hetzelfde geldt voor de samenstellingen van je squads: want personage A en B kennen elkaar toch helemaal niet? En ze leven toch in andere tijden? Hoe komen zij bij elkaar? En waarom komen er steeds meer vreemdere referenties voorbij die helemaal nergens mee te maken lijken te hebben?
Alsof dit nog niet genoeg is, puilt de tijdslijn uit van de sciencefictionclichés zoals de beste anime sciencefictionseries dat ook hebben. Enerzijds voelt het als een spoiler om een paar van die clichés op te sommen, anderzijds kun je ze ook raden als je een beetje bekend bent in dit hoekje. Het is Steins;Gate, het is Nier: Automata, het is Evangelion. En het is zo ongelooflijk veel meer.
Al deze losse onderdelen, al die vragen die 13 Sentinels oproept, op een of andere magische manier past het toch steeds meer in elkaar en werkt het naar een zeer bevredigend einde. Een ongelooflijke prestatie.
My Happy Marriage met robots
Als je al deze bullshit (dit zeg ik liefkozend) meemaakt, dan voelt het als een gemiste kans dat er geen anime in de steigers staat. Steins;Gate en Fate/Stay Night zijn andere voorbeelden van visual novels die zich geweldig hebben laten vertalen naar animevorm en hetzelfde gevoel voor gekte (en mysterie) hebben als een 13 Sentinels: Aegis Rim. Het enige is dat 13 Sentinels nog net even complexer in elkaar zit door zijn mozaïekvertelling omdat je steeds wisselt tussen hoofdpersonages, maar ook dat lijkt wel overkomelijk als je dit slim in een script verwerkt.
13 Sentinels zou een heerlijke verrijking zijn van het anime-landschap. Het visuele contrast uit de intro is precies wat de game in de eerste paar uur verkoopt: hoekige robots die de apocalyps komen cancellen, maar dan per ongeluk geland in een Hyouka of My Happy Marriage. En dan nog een flinke scheut mysterie en moeilijke onverklaarbare zaken. Die haaks op elkaar staande elementen passen bij anime. Dit bewijzen Ya Boy Kongming of Akiba Maid War bijvoorbeeld wel. En het vertellen van complexe belachelijke verhalen die toch kloppen, het stikt er van in anime. Dus euh…ja, waarom zou 13 Sentinels geen anime kunnen worden?
Zeer waarschijnlijk gaat het er nooit van komen. Want 13 Sentinels is niet de mega-megahit waarvan fans hopen dat het is. Het is geen Nier: Automata wat dat betreft. Maar dat is prima en echt treuren hoeft ook weer niet. Ontwikkelaar Vanillaware staat op het punt Unicorn Overlord uit te brengen (8 maart). Naast een geweldige titel heeft deze tactische rpg weer diezelfde prachtige geschilderde look. Als we dan geen 13 Sentinels-anime kunnen krijgen, dan maar Unicorn Overlord. En wellicht dat ik dan over een paar jaar vraag of daar geen anime van zou kunnen komen.