Tijdens Heroes Made in Asia breekt anime uit zijn niche

Van kleine groep trouwe fans naar een breder publiek

Zo’n tien jaar geleden werd er een beetje gek naar je gekeken als je zei dat gamen je hobby was. De clichés kwamen je nogal eens tegemoet, maar mettertijd zijn die opmerkingen ook vervlogen. Iedereen heeft wel een Switch of PlayStation in huis, of speelt op de telefoon weleens wat. En anime maakt nu dezelfde ontwikkeling door: het is niet een hobby van alleen een kleine groep dedicated fans, maar eigenlijk van iedereen. 

Bij Heroes Made in Asia, dat elk jaar plaatsvindt in Evenementenhal Gorinchem (dit jaar op 24 en 25 februari), zien ze dat ook. Zo ontvangt het Belgische zusje, Heroes Made in Asia in Brussels Expo, 2 keer per jaar meer dan 70.000 bezoekers verspreid over 3 dagen. Dat is niet meer een hobby van een klein groepje mensen te noemen. Heroes Made in Asia spreekt een grote groep mensen aan die houden van Aziatische popcultuur en eten, anime, manga, cosplay of, jawel Japanse games. Als je zo die brede interesses langsgaat: is het wel zo verrassend dat er zo veel mensen op het evenement afkomen?

Bewustwording en een sneeuwbaleffect

Anime is niet nieuw in Nederland, verre van. Niels Holgersson uit 1981 Vrouwtje Theelepel uit 1983 bijvoorbeeld, beide anime van Studio Pierrot. Zijn heel veel mensen bewust dat dit anime is? Waarschijnlijk niet. Daarvoor moeten we toch iets verder vooruit in de tijd, naar de Pokémons en Dragon Ball Z’s van deze wereld.

 Die jaren ‘90-series waren voor velen waarschijnlijk het begin om te houden van anime en in het geval van Pokémon ook games. Dit zijn ook de series die vandaag de dag nog steeds populair zijn bij een publiek dat zelf ondertussen kinderen heeft en een evenement als Heroes Made in Asia een gezellig familie-uitje zien. Zo wordt een nieuwe generatie geïntroduceerd met onder meer anime. Er is hierdoor een sneeuwbaleffect aan het ontstaan. Het bestaande publiek blijft plakken en er komen nieuwe fans van anime, manga en games bij.

En daardoor zie je dat er ook in het aanbod steeds meer wordt geïnvesteerd. Op Netflix vind je meer anime, in de bioscoop kom je steeds vaker anime tegen. Dragon Ball Super: Broly heeft het bijvoorbeeld fantastisch gedaan in de Nederlandse bios. Op gamegebied is Genshin Impact ongekend populair. In de boekhandels vind je ondertussen ook steeds meer manga: de Nederlandse vertaling van Pokémon: het grote avontuur overtrof elke verwachting en het eerste deel was in no-time uitverkocht. 

Kriskras door elkaar met positieve energie

Het leuke van Heroes Made in Asia is dat je deze toenemende populariteit terugziet niet alleen in de bezoekersaantallen, maar ook de diversiteit. Het oude en nieuwe publiek kriskras door elkaar loopt. Je vindt er de mangaliefhebber die Berserk beseft. Je hebt er de families die op zoek zijn naar wat leuke Pokémon-merchandise, maar ook vriendengroepen die de nieuwste anime van het moment cosplayen. Vorig jaar waren er naast de Genshin Impact-cosplayers bijvoorbeeld ook cosplayers van Spy x Family (rond 28:00) of Blue Lock. 

Wil je ook deel uitmaken van deze positieve nieuwe energie? Kom dan zeker ook naar Heroes Made in Asia. Het evenement vindt plaats op 24 en 25 februari in de Evenementenhal Gorinchem.

Kaarten bestellen doe je op de website van Heroes Made in Asia. 

Deze post is gesponsord door Heroes Made in Asia.

Geschreven door

Foto van Een Geanimeerd Gesprek

Een Geanimeerd Gesprek

Een Geanimeerd Gesprek is een Nederlandstalige podcast over anime. Om de week praten Gerard van Nieuwenhuijzen, Jocelyn van Alphen en Kevin Rombouts je helemaal bij. Van nieuwtjes en kijktips tot deep dives.